A TPMS komplex feladat

A direkt TPMS rendszerű autók kerekeinek szerelése több gyakorlati problémát vet fel. Ezek megértése fontos a jó felkészüléshez. Megfelelő háttér hiányában a TPMS szerviz sikeres üzlet helyett könnyen ráfizetéssé és nehezen kezelhető problémák halmazává válhat.

Milyen kihívásokat jelent a TPMS a szervizek számára?

  • Több mint 100 különféle, nem szabványosított gyári szenzortípus van a piacon. Ezek készleten tartása egy szerviz számára megoldhatatlan, gazdaságtalan és a beszerzésük is nehézkes.
  • Többféle, eltérő tulajdonságú utánpótláspiaci szenzortípus közül kell megtalálni a megfelelőt. Az egyes típusok között a jármű lefedettség, az aktualizálhatóság és a készletezési igény tekintetében jelentős különbségek vannak.
  • Egyetlen szenzortípus sem nyújt 100%-os lefedettséget. Azonnali kiszolgálás gazdaságosan csak körültekintően kiválasztott szenzorkészlettel biztosítható.
  • A műszaki feltételek megteremtése jelentős befektetést igényel. Nincs sikeres TPMS szerviz a diagnosztikai, a programozási és az újratanítási feladatokra egyaránt alkalmas eszköz nélkül. A látszólag hasonló TPMS eszközök használati értéke között azonban jelentős különbségek lehetnek. A TPMS szelepek szakszerű szereléséhez alkalmas szerszámok beszerzése növeli a szükséges befektetés mértékét és a munkatársak képzése is kiadást jelent.
  • A TPMS növeli a szervizek kockázatát és felelősségét. A munka megkezdése előtt minden esetben ellenőrizni kell a szenzorok állapotát, a rendszer működését. A csapdák elkerülése nagyobb figyelmet és pontosan szabályozott munkafolyamatot követel.
  • Az újratanítás szükségessége bonyolultabbá teszi a munkát. Az újratanítás sokszor csak OBD kapcsolaton keresztül oldható meg. Ez plusz ismereteket igényel, növeli a hibalehetőségek számát és az egy autóra fordított szervizidőt.
  • A TPMS szelepek szervizelése összetett feladat. Fontos a gyártó által előírt meghúzási nyomatékértékek ismerete és betartása. Ezért a szerelés nagyobb figyelmet kíván és plusz információigénnyel is jár. A szakszerű TPMS szervizhez elengedhetetlen a szervizkészletek raktáron tartása.
  • A TPMS szerviz időigényes folyamat. Az elvégzendő feladat tartalmától, az esetleg felmerülő problémáktól és a szerviz felkészültségétől függően jelentősen megnőhet az egy ügyfélre fordított idő. Ez negatív hatással lehet a szerviz kapacitására.
  • Az információk hiánya nehezíti az eredményes munkát. Ezért fontos a megfelelő háttér és a termék- és szervizinformációkhoz való gyors hozzáférés.
  • Bonyolultabb az ügyfelekkel való kommunikáció. Az ügyfelek tájékoztatása és a sikeres TPMS értékesítés nagyobb felkészültséget, átfogó termékismeretet és jól kidolgozott értékesítési argumentációt igényel. Fel kell készülni a konfliktushelyzetek kezelésére is.

Olvasson tovább, ha érdeklik a részletek!

Sokféle, egymással nem kompatibilis gyári szenzortípus

Közös műszaki szabvány hiányában az autógyártók többféle gyártmányú, külső megjelenés és belső működés tekintetében egyaránt eltérő TPMS szenzortípust használnak. Ezek alkatrészei nem csereszabatosak egymással és a szenzorok csak az adott autómárka néhány típusához használhatók. A piacon lévő autóparkban található több mint százféle OE szenzor készletezése megoldhatatlan és gazdaságilag is ésszerűtlen lenne a gumiszervizek számára. A meghatározó elsőszerelői beszállítók, a Continental/VDO, HUF/Beru, Lear, Pacific, Schrader és TRW gyári típusainak beszerzése sem egyszerű, használatuk pedig többnyire elkerülhetetlenné teszi az újratanítást.

Többféle utánpótláspiaci szenzor megoldás

Az utánpótláspiacra szánt TPMS szenzorok három fő típusát a programozható univerzális, az előre programozott és a konfigurálható, un. multi-szenzorok alkotják. A vezető gyártók (Alligator, Schrader, HUF, VDO) egyben jelentős autóipari beszállítók is. Ez magasabb árat jelent, amelyet azonban ellensúlyoz a nagyobb megbízhatóság, a jobb és aktuálisabb jármű lefedettség és a széleskörű felni kompatibilitást. Az egyéb gyártmányok alacsonyabb árához általában korlátozottabb kompatibilitás és felhasználhatóság társul. A szenzortípus kiválasztása azért is fontos döntés, amely befolyásolja a készletezési igényt, az aktualizálhatóságot, a jármű lefedettséget, a többcélú felhasználhatóságot és a kompatibilitást. Mindez pedig hatással van arra, hogy egy adott befektetéssel mennyire hatékony és eredményes munka végezhető. Egyes vezető szenzorgyártók, mint pld. az Alligator saját adatbázissal is támogatják a lefedettség növelését. Fontos tudni, hogy jelenleg egyetlen gyártó sem biztosít 100%-os lefedettséget, de a jól megválasztott szenzortípusokkal minimális készlet mellett is magas arányban biztosítható az azonnali kiszolgálás. Mindig lesz azonban olyan autó, amelynél csak az elsőszerelt, gyári szenzor alkalmazása jöhet szóba.

Növekvő szervizkockázat és felelősség

„Ellenőrizd, mielőtt hozzányúlsz!” Ez a TPMS szerviz alapszabálya, amelynek figyelmen kívül hagyása komoly kockázatot jelent a szerviz számára és súlyos ezrekbe is kerülhet. A gumiabroncs peremének lenyomásától kezdve a TPMS hibátlan működéséért ugyanis már a szervizt terheli a felelősség. Az ügyfelek többsége nem fogja elfogadni a javítás extra költségét, ha a szerviz nem tudja konkrét adatokkal alátámasztani, hogy a hiba már a kerék szétszerelése előtt is fennállt. Megfelelő ismeretek és jó diagnosztikai eszköz nélkül ezért nem érdemes hozzáfogni a munkához.

Speciális eszközigény

Diagnosztika, új szenzor programozása, OE szenzor másolása, újratanítás. Ezek a feladatok nem végezhetők el megfelelő tudású TPMS eszköz nélkül. Egy autó márkakereskedőnek csak az adott márka típusaiban használt TPMS alkatrészek szervizelésére kell felkészülnie. A gumiszervizekben ezzel szemben az összes autómárka megfordul, ezért képesnek kell lenniük a sokféle gyári szenzor ellenőrzésére és azok utánpótlás piaci szenzorokkal történő helyettesítésére. Egy TPMS diagnosztika eszköz gyakorlati értéke és használhatósága a funkcionalitás mellett döntően a rajta futó program tartalmától és a gyártó által biztosított háttértől függ. Az autó- és szenzorgyártókkal meglévő kapcsolatok garantálják a gyakoribb frissítéseket, az ellenőrzött és működő protokollokat és a nagyobb lefedettséget. A TPMS szerviz fontos része a szelepek és szenzorok szét- és összeszerelése, a szelepek karbantartása. A hibátlan működés és a költséges sérülések elkerülése érdekében fontos a gyártó által előírt meghúzási nyomatékértékek betartása. Ehhez megfelelő szerszámokra van szükség.

Szervizkészletek

A gyári előírás, hogy a TPMS szelepek kopásnak kitett alkatrészeit a kerék megbontásakor, tehát akár egy javítás vagy gumicsere alkalmával is, minden esetben cserélni kell. Az ehhez szükséges szervizkészletek raktáron tartása nélkül nem lehetséges szakszerű TPMS szerviz és nem biztosítható az ügyfelek azonnali kiszolgálása sem. A TPMS szenzor másik kerékbe történő átszerelése, sérülések javítása sem oldható meg szervizkészletek nélkül.

Sokrétű információigény 

Milyen típusú és gyártmányú gyári szenzor található egy adott autóban? Melyik a megfelelő szervizkészlet? Hol található és milyen formátumú a gyári szenzor azonosítója? Milyen utánpótlás piaci szenzorokkal váltható ki a gyári szenzor? Hogyan hozható létre leggyorsabban egy új szenzor? Szükséges-e és milyen típusú az újratanítás? Milyen nyomatékkal kell meghúzni az egyes csavarokat? Mire kell még figyelni a munka során? Hol érhető el addicionális szerviz információ? Honnan kaphatok segítséget? Ez csak néhány példa a TPMS szerviz kapcsán felmerülő, azonnali választ igénylő rengeteg kérdésre, amelyek között új elem a felni és a beépítendő TPMS szelep kompatibilitásának ellenőrzése is. Az egyes szenzor és eszközgyártók adatbázisai között jelentős különbségek vannak, ezért a felmerülő kérdésekre nem egyszerű megtalálni a jó választ, az információk összeszedése és ellenőrzése pedig jelentős időráfordítással jár.

Időigényes és összetett munkafolyamat

Nyilvánvaló, hogy a TPMS szenzorok tesztelése, a szükséges szervizinformációk összeszedése, a szenzorok ki- és beszerelése, a programozás, az újratanítás és végül a működés ellenőrzése az egyszerű gumiszereléshez képest lényegesen több időt igényel. A túlságosan nagy időráfordítás azonban rontja a hatékonyságot és drasztikusan csökkentheti a szervizkapacitás. A munkafolyamat rossz szervezése szintén negatívan érintheti az eredményességet.

Bonyolultabb ügyfélkommunikáció

A probléma elmagyarázása, a lehetséges alternatív megoldások ismertetése, a szerviz ajánlat elfogadtatása az eddig megszokotthoz képest hosszabb és bonyolultabb kommunikációt tesz szükségessé az ügyféllel. Külön nehézséget jelenthet az előforduló konfliktushelyzetek kezelése. A jó értékesítési argumentáció és a magabiztos termékismeret hiánya könnyen eredményezheti a vevő bizalmának megingását, az üzlet és végső soron az ügyfél elvesztését. 

Jobb munkaszervezés és kompetencia

Az eredményes TPMS szervizhez megfelelően képzett munkatársakra és jól szabályozott munkafolyamatra is szükség van. A nagy értéket képviselő szenzorok és diagnosztikai eszközök kezelése, a folyamat kézben tartása nagyobb figyelmet és hozzáértést igényel, ami csak TPMS specialista kiképzésével biztosítható.


Vissza