Az autógyártók által kifejlesztett TPMS megoldásoknak két alaptípusa létezik: az indirekt és a direkt rendszer. Az előnyök miatt a gyártók egyre nagyobb arányban térnek át a direkt rendszer használatára.
Indirekt rendszer
Az indirekt rendszer az ABS szenzorok segítségével működik. Egy adott távolság alatt mért kerékfordulatok számának a többi kerékhez viszonyított változását figyeli és a kerék átmérőjének megváltozásából, indirekt módon érzékeli a nyomásvesztést. A fejlettebb indirekt rendszerek bonyolult jelfeldolgozó technikákkal már több kerék párhuzamos változását is képesek jelezni. Az indirekt megoldás viszonylag olcsó, de a direkt rendszerhez képest több hátránya is van:
Direkt rendszer
A direkt TPMS rendszer a kerékbe beépített, kalibrált szenzorokat használ. A szenzorok mérik az aktuális keréknyomást, illetve a hőmérsékletet és a valós idejű adatokat rövid időközönként, rádiófrekvencián keresztül továbbítják egy központi vevőegységhez (TPM ECU). A rendszer az információkat feldolgozza és megjeleníti a műszerfalon. A kijelző típusától függően a vezető számára kerékpozíciónként pontos adatok vagy csupán egy figyelmeztető szimbólum jelenik meg.
A direkt rendszer pluszköltséget jelent, ami azonban a szenzorok teljes élettartama alatt jelentkező gazdasági előnyök – üzemanyag megtakarítás, hosszabb gumiabroncs élettartam – miatt a felhasználó számára is megtérül. A direkt rendszer előnyei: