Melyek a gyakran felmerülő kérdések?

A TPMS szervizzel kapcsolatban felmerülő leggyakoribb kérdésekre itt találhat választ.

Mit jelent a lefedettség?

A lefedettségen általában egy TPMS eszközre vagy szenzortípusra vonatkoztatva azt értjük, hogy az eszköz vagy a szenzor a piacon lévő autótípusok mekkora hányadának szervizelésére használható. A valóságos, a gyakorlati szerviz során használható lefedettség azonban többféle szempont szerinti lefedettség eredője és számos tényezőtől függ: 

  • Gyári szenzor aktiválás és diagnosztika. A TPMS eszköz programjától függ, hogy az milyen gyári szenzorokkal képes kommunikálni és azok adatait kiolvasni. Ezt az eszköz gyártójának autóipari kapcsolatai jelentősen befolyásolják.
  • OBD kapcsolattal történő újratanítás. A programtól függően egy TPMS eszköz különféle autótípusok újratanítására is alkalmas. A lefedettséget ebben az esetben is befolyásolják az eszközgyártó autógyári kapcsolatai, hiszen a gépkocsi központi vezérlő egységével (ECU) történő kommunikáció és adatok felülírása autó specifikus programot igényel.
  • Utánpótláspiaci szenzortípusok kezelése. A szenzorgyártó és az eszközgyártó együttműködésétől függően a különféle TPMS eszközök eltérő mértékben alkalmasak az utánpótláspiacra szánt univerzális szenzorok konfigurálására és programozására. A meghatározó utánpótláspiaci szenzorok közül az Alligator sens.it, a Schrader EZ-sensor és a HUF IntelliSens típusokat a legtöbb ismert TPMS eszköz kezelni tudja, de lefedettség eszközönként eltér. 
  • Utánpótláspiaci szenzorok programozása. Ezt a TPMS eszköz saját adatbázisa határozza meg, és nem feltétlenül egyezik meg azzal a járműtípus lefedettséggel, amelyet a szenzorgyártó közöl. Ezért előfordul, hogy bár a felsorolt 3 fő szenzortípus saját adatbázisa alapján mindhárom programozható lenne egy adott autótípushoz, a meglévő TPMS eszközzel csak egy vagy kettő közül lehet választani. Más eszköz esetében ettől eltérő lehet a helyzet.

A lefedettséget eltérő dimenziókban vizsgálva tehát különböző eredményt kapunk. Ez azt is jelenti, hogy a lefedettséget növelni több szenzortípus és több adatbázis használatával lehet.

Létezik-e 100%-os lefedettséget garantáló TPMS eszköz és szenzortípus kombináció?

Jelenleg nincs olyan szenzortípus, amely 100%-os lefedettséget garantál és olyan TPMS eszköz sem létezik, amely a piacon lévő összes autótípushoz szükséges protokollt és újratanítási procedúrát ismeri. Összeállítható azonban olyan optimális kombináció, amely ésszerű költséggel és alacsony készletezési igény mellett is képes magas lefedettséget biztosítani.

Miért van szükség drága TPMS eszközre?

A TPMS szervizfolyamatnak több olyan lépése van, amely nem végezhető el megfelelő TPMS eszköz nélkül. 

  • Szenzor ellenőrzése, kiolvasás és hiba diagnosztika
  • Új szenzorok aktiválása
  • Szenzor programozás/konfigurálás
  • Rendszer újratanítás
  • Átadás előtti ellenőrzés, eredmények dokumentálás

A munkafolyamatok korrekt és teljes körű elvégzésén túl fontos szempont a szerviz saját kockázatának csökkentése. A munka megkezdése előtti ellenőrzés kihagyásával a szerviz nagy anyagi kockázatot vállal, hiszen a TPMS rendszer hibátlan működéséért már felelősséggel tartozik.

Melyek a legfontosabb utánpótláspiaci szenzortípusok?

A gyári szenzorok pótlására alapvetően háromféle típus létezik:

  • Előre programozott szenzorok, pld. VDO EU-REDI
  • Konfigurálható, un. multi-szenzorok, pld. HUF IntelliSens, ALCAR T-Pro
  • Programozható univerzális szenzorok, pld. Alligator sens.it, Schrader EZ-senzor

A különböző gyártmányú és típusú szenzorok között a járműtípus lefedettség és az azonnali kiszolgáláshoz szükséges készlet nagysága tekintetében jelentős különbségek vannak. Az egyes szenzorok használatának előnyeiről és hátrányairól az ALKATRÉSZEK menüpont alatt található részletes információ.

Mi a különbség a szenzor konfigurálás és a szenzor programozás között?

A két művelet eltérő szenzortípusokat is takar. A konfigurálásra az un. multi-szenzorok esetében van szükség. A művelet során a szenzorba gyárilag beírt protokollok közül kell kiválasztani és aktiválni az adott autóhoz megfelelőt. A konfigurálás a programozáshoz képest gyorsabb folyamat, de a kiválasztott protokoll a használatbavételt követően beég és később már nem módosítható.

A programozás során egy gyárilag semmilyen adatot sem tartalmazó üres szenzorra töltődik fel az adott autótípushoz szükséges protokoll. Ehhez a protokollokat tartalmazó adatbázisra és megfelelő eszközre (programozó pad vagy TPMS eszköz) van szükség. A programozható szenzorok többször is felülírhatók így a szenzor később akár más autóhoz is átprogramozható. Egy szenzor programozása kb. 30-40 mp-t vesz igénybe.

Miben tér el a szenzor programozás és a szenzor klónozás?

Klónozásról akkor beszélünk, ha az eredeti szenzor azonosítójával megegyező azonosítóval hozunk létre egy új szenzort. Nem kell tehát új azonosítót megtanítani a központi egységgel, ezért megkerülhető az újratanítás lépése. A programozható szenzoroknál minden esetben lehetséges klón létrehozása, de a multi-szenzoroknál is van lehetőség a szenzorazonosító átírására.  

Mi a tennivaló gyári szenzorok használata esetén?

A gyári szenzor tartalmazza az adott autótípushoz való protokollt, ezért sem konfigurálásra sem pedig programozásra nincs szükség. A gyári szenzorokat különböző alvó módban szállítják, ezért beszerelés után szükség lehet a szenzor aktiválására. Mivel a szenzor új azonosítóval rendelkezik minden esetben szükséges az újratanítás.

Használhatók-e egyidejűleg eltérő szenzortípusok ugyanazon egy autón?

Igen. Amennyiben a szenzor tartalmazza az adott autóhoz való protokollt vagy az beleprogramozható, akár mind a 4 kerékben lehet különböző szenzor. 

Lehet-e csak egy kerékpozíción cserélni a meghibásodott gyári szenzort?

Igen. A gyári helyett bármilyen az adott autóhoz programozott vagy konfigurált utánpótláspiaci szenzor beépíthető. Amennyiben az új szenzor új azonosítóval is rendelkezik, újratanításra van szükség. 

Mit jelent az újratanítás?

Minden szenzor egyedi azonosítóval rendelkezik. A szenzor cseréje esetén az új azonosítót be kell programozni központi vezérlő egységbe (ECU). Ez a folyamatot nevezzük újratanításnak.

Hogyan végezhető el az újratanítás?

A gyakorlatban az újratanításnak három típusa létezik:

  • Automatikus újratanítás. Nincs szükség külön beavatkozásra, a járművet egy bizonyos ideig a minimálisan előírt sebességgel kell használni.
  • Álló helyzetben történő újratanítás. A felhasználói menüben az újratanulási mód kiválasztásával történik az új szenzorazonosítók eltárolása. A folyamathoz a szenzorok aktiválására van szükség. 
  • OBD kapcsolattal történő újratanítás. Álló helyzetben, az OBD-hez csatlakoztatott TPMS eszközzel kerül sor az új szenzorazonosítók ECU-be történő beprogramozására.

Feltétlenül szükség van-e OBD csatlakozással rendelkező TPMS eszközre?

Az autótípusok 36%-nál az újratanításhoz OBD csatlakozás szükséges. Enélkül a TPMS szervizmunkát és a végső ellenőrzést sem lehet teljesen elvégezni ezért az ügyfélnek másik szervizbe kell mennie a folyamat befejezéséhez.

Nem merülnek-e le a készleten lévő szenzorok elemei?

A használaton kívüli szenzorok egy idő után un. alvó módra állnak át, ezáltal gyakorlatilag megszűnik az áramfogyasztás. Típustól függően a szenzorok életre keltéséhez valamilyen aktiváló impulzusra van szükség. Ez lehet pld. légnyomásváltozás vagy a TPMS eszköz által generált impulzus.

Cserélhetők-e az elemek a szenzorokban?

A szenzorok elemei nem cserélhetők. Az elem lemerülésekor a teljes szenzort cserélni kell.

Mennyi az elemek várható élettartama?

A használatban lévő szenzorok elemeinek várható élettartama 5-7 év illetve 150.000 Km. 


Vissza